Waar ik eigelijk nooit over vertel.

Afgelopen woensdag werd ik live op de radio geïnterviewd.

 

Praten over mijn werk is iets wat ik altijd spannend vond. Gelukkig kwam ik hier zonder stotteren goed uit mijn woorden.

Ik deed mijn best om geen "Ehm/Uhm"geluiden of stopwoorden te gebruiken en om niet buiten adem te raken.   

Aanleiding van dit interview is de opening van de expositie "Two of a Kind" in galerie Kunst2001 in het Dorpshuis van Badhoevedorp. Ik exposeer daar samen met mijn vader. Het is de eerste keer dat we ons werk samen tentoonstellen. De ruimte in de galerie en de vitrines zijn erg mooi.

Ons werk gaat goed samen omdat mijn vaders werk abstract is en dat van mij figuratief. Tijdens de opening van de expositie werden aan mijn vader en mij een aantal vragen gesteld. Aan de hand hiervan is een artikel voor HCNieuws geschreven.

 

Door deze interviews realiseer ik me dat er dingen in mijn leven en mijn werk zijn waar ik eigelijk nooit over vertel, maar die wel het vertellen waard zijn. Misschien wel leuk om hier wat vaker wat over te delen, vandaar dit blog.

Speciaal voor deze expositie ben ik weer gaan tekenen en schilderen. Zoals het artikel hierboven vertelt: Wil ik met mijn laatste werk "Lord of the Trees" een eerbetoon brengen aan de circa 400 bomen die onlangs rondom de galerie zijn gekapt.

Dit werk gaat voor mij over de oneindige vernieuwingskracht van de natuur. Deze kracht, het vermogen om te sterven om vervolgens opnieuw te worden geboren, fascineert mij en wekt een diep ontzag voor de natuur bij mij op.

 

"Lord of the Trees" is een installatie, bestaand uit meerdere elementen: Het meisje met de hond zijn de getuigen van het verschijnen van een "NatuurGod". Deze verschijnt vanuit een kleine witte sculptuur die op een gekapte berkenstam zit, deze verschijning stijgt op naar de schildering erachter. Hier zie je hem aan het werk met de oneindige cycli van de natuur. Het geheel wordt geflankeerd met vier sjamanistische wachters; de stokkenmannen van de vier windrichtingen. 

Hieronder een timelapse van het maakproces.